onsdag 10 augusti 2011

Pysselprojekt nr 1: fjärilsvägg

 Jag började att samla på fjärilstavlor under förra årets loppissäsong. Den stora blåskimrande i en glaslåda var den första jag hittade på ett swapmeet. Sedan hittade jag en till ("trippeln") på en lokal loppis. I år började jag fundera på en tavelvägg. Tavlan med skalbaggen har jag beställt av Lisa. Så fin! Min bild blev inte så bra men titta på "originalet" på hennes blogg. Hon har målat flera fina tavlor som hon visar där. Skalbaggen skulle få vara "katten bland hermelinerna" i samlingen. Men det har gått trögt med samlandet i sommar. Men så, förra veckan klev min gubbe in i en turistaffär och där fanns flera olika fjärilstavlor till billig penning. Fann även en fantastisk skalbagge i ett tittskåp som nu fått göra sällskap med den målade.


Prövade tavlornas placering fram och tillbaka. Prövar på detta viset ett tag. Var ju tvungen att göra om lite på bordet också när tavlorna kommit upp på väggen. Bl a en växtpress och några gamla böcker flyttade hit. Lampan har tidigare varit arbetsbelysning i syrummet men passade bra här. Den lilla fågelburen, och hattasken har jag köpt hos Marie. Metallådorna är från ett swapmeet, och en present från gubben.


 Läsfåtöljen bytte hörn. Med justerbar läslampa och tidningarna i resväskorna inom räckhåll, och plats för tekoppen på bordet. Blir en mysig plats att kura skymning i under hösten. Den svartvita, smalrandiga pläden är från Jysk (andra sidan är blommig). De svarta och vita kuddarna är nya. Köper många av mina kuddfodral från en grossist (varuprover som ibland inte ens gått i produktion) för 20:-/st. Med billigaste sovkudden från IKEA (9:-) som innerkudde, får jag mycket kudde för lite pengar. Behöver jag berätta att jag har otäckt många kuddar här hemma?




Anden Gunnar bor numera på andra sidan av vardagsrummet. På bordet vid fönstret. Där fick även nyloppade korgkistan ta plats.

Projekt nr 2 har än så länge bara fått ett lager färg, och det är inte vitt!

7 kommentarer:

Johanna Stålros sa...

Så himla fint, en fjärilsvägg- underbart!!! jag gillar fjärilar jättemycket...Kram Johanna

Norrfrids Eija sa...

Gillar din insekts/fjärilsvägg mucho. Till de tavlorna skulle en såndär rosboll passa perfekt på bordet...du vet en sån där som man hade på 80-talet, en ros i en vattenfylld glasboll.
Du bara fyndar o fyndar...men igår hittade jag faktiskt en gammal sliten skolbänk till lillen för 40 spänn. Dte kallar jag fynd!
Den sköna gröna symaskinen gav jag 200 för, vet inte om det ä bra, men den funkar också, instruktionsbok och allt fick man med. MYCKET trevligare att sy med än min nya plastmaskin!

Marie sa...

Så fint med fjärilstavlorna och wow vilket snyggt grönt bord!!!!

Kram Marie

Ps. Tack för chokladen, jättegod!!!!

Anonym sa...

halloj!finfint.. tror jag har en fjärilstavla i gömmorna../Ljunget

Sallys hus sa...

Ååå så fint!
Jag gillar fjärilar och har också några tavlor hemma...
Sååå fint att sätta ihop dem så där!
Hela bordet är jätte fint pyntat..;)
Kram o ha en mysig måndag!

Unknown sa...

Men det där var ju jättefint!
Vad mysigt det ser ut! Härligt att ha en hörna att krypa upp i nu till hösten!

Ang ön vi har gjorde vi en enkel öppen, men ska försöka bygga om den liten så det inte blir så "huller om buller". Små fingrar du vet.. :)

Väldigt lätt att göra egen iallafall och så får man den ju som man vill :)

Ha det gott! Kram

Här är gudagott att vara ! sa...

Vilken bra ide´med en "fjärilsvägg" ! - Måste också berömma din mysiga läshörna och anden Gunnar gillar jag skarpt !
Kram / Anneli