söndag 21 augusti 2011

Olika slags fynd

Skulle egentligen visat ett litet projekt men det har gått trögt med målningen... Finns ju lite annat att göra också härhemma. Och idag har jag passat på att utnyttja det fina vädret. Var ute i skogen en sväng och plockade svamp. Gula kantareller som ska bli varma mackor ikväll. Årets första trattisar och kantarellernas adel; svart trumpetsvamp skall torkas. En liten finluden björksopp fick följa med hem också. Och så fann jag den lite ovanliga dofttaggsvampen. Förr torkades den och användes i doftpåsar bland linne o kläder. Det var så jag upptäckte den, på doften. Luktar bla lite anis. Så detta skall jag strax sätta igång och rensa.


Igår var jag och familjen på bakluckeloppis. Sonen letar gamla spel till TV-spel och dator, gubben kollar efter typiska gubbgrejor, typ verktyg och saker till gamla bilar. Denna gång hittade han faktiskt en hel bil som han släpade hem. Tur att den fick plats i fickan! Och vad jag tittar efter, ja det vet ni nog vid det här laget. Dessa är mina fynd: stor glasflaska, glasljusstake, 4 trätrådrullar, karaffkork, 2 madonnor (ser ni den lilla, fint skuren i trä, inuti en träkapsel?). Och sedan det jag alltid tittar efter på loppisar; de fina tjocka tallrikarna med tre kronor på. Börjar få en rejäl trave av dem i skåpet. Gamla militärtallrikar, men jag tycker de är så fina. Denna gång fann jag 4 stycken flata + en djup med flygvapnets vingar på.


Och det är väl ingen idé att förneka att jag hunnit med några andra loppisar också sedan förra inlägget. "-Hej, jag heter Nellie och jag är loppoholic!" Jag har aldrig tidigare varit på Erikshjälpen men förförra veckan fick jag möjlighet när jag var ute på tjänsten vägnar. Reser ibland runt lite i Sverige och jag gillar inte att äta lunch själv på något väghak utan jag köper oftast en korv med bröd eller macka, och äter den i bilen. Det ger också lite tid att pausa från körningen tex på en liten vägloppis eller stadens Röda Korsbutik eller liknande. Fann några småsaker. Gillar glasburken/flaskan med gradering. Smörgömman saknade glasinsatsen men jag hade en hemma som passade. Trämojängen är en hyvel för tex potatisskivor. Det går att byta blad genom att lossa vingmuttern och snurra runt till det vågiga bladet. Har aldrig sett en sådan förut. De var smarta förr!


På min lokala secondhand hittade jag 2 tavlor och en spegel med gammalt fläckigt glas. Och det rödvita kuddfodralet. Blir fint till jul. Tyvärr lyckades jag tappa den ena tavlan så den ramen måste limmas ihop, men glaset höll mot alla odds. Tavlan på bilden tror jag är en slags minnestavla, från Norge. Och veckan innan hittade jag på samma ställe det fina plåtfatet på fot, 2 soppslevar, 2 svarta lampskärmar o ett virkat kuddöverdrag. Och...


... 2 tavlor till, men det var svårt att fota idag för glaset glänser hur jag än gör. Skitkamera! Kafferostaren skall jag ha som pynt på järnspisen i lillstugans kök. Har även ett våffeljärn sedan tidigare. Madonnor och radband är jag svag för så dessa minivarianter fick också följa med hem.


Gubben min for runt med åkgräsklipparen idag. Och jag for runt och flyttade på utemöbler, blommor och annat "onödigt pynt". Då såg jag att det växte fina veka små sommarblommor i gräsmattan. De såg ut att tycka att det var ovanligt kallt för säsongen där de stod och såg så rangliga ut. Jag hade inte hjärta att berätta för dem att sommaren redan är över. Att de är en aning sent ute. Så jag skyndade att plocka dem innan gubben kom farande, och satte dem i en vas. Jag sa att de var för fina för att stå där ute, där ingen kan se dem. Pyntade om på plåtbrickan på verandan, och lät dem stå där och påminna om sommaren som gått.

6 kommentarer:

Johanna Stålros sa...

Wow så mycket fina fynd! vem är inte en loppoholic;) Kram Johanna

Tinas bo sa...

Oj, vad flitig du varit!! hihi
Jättefina saker du fyndat! Me like!

Kram Tina

Sallys hus sa...

ååå herregud vad du fyndar!! Japp du kan nog kalla dig för loppoholic...fniss...
Supermysket fint har du minsann hittat...såg flera viiiill haaaa grejjer.
Kanske snart får kasta spaden o loppa iväg jag med..;)
Kram o ha en mysig ny vecka!

Marie sa...

Finns nog många "loppoholicar" här i bloggvärlden, hihi. Fina fynd du har gjort!

Trevlig helg!
Kram Marie

Lisas torp sa...

Oj, så många fina loppisfynd du har gjort! Kul när man hittar sånt man tycker om!

Ja, skogen lär vara full av svamp! Jag har hunnit ut någon vända, men måste nog ta mej en tur igen! Så härligt med kantareller!

Vilken ovanligt snygg skalbagge på din tavelvägg, :) som i sej var jättefin och allt det andra till - bordet och sakerna du har där....jättesnyggt!!!
Ha en fin torsdag!
Lisa

Vita små hjärtan sa...

Vad mysigt med massa fina fynd!
Ha en fin fredag! Här är man uppe med tuppen, ska ut och åka lite...
Kram Agnetha