söndag 15 april 2012

Vad göra i Thailand?

Förutom sol och bad kan man ju....   promenera....   med hundar!
På Koh Lanta finns Lanta Animal Welfares center för hemlösa katter och hundar. Här finns även möjlighet för hund- och kattägare på ön att få hjälp när deras djur blir sjuka.

Här tillbringade vi en del tid. Centret tar emot volontärer från hela världen. Man kan även bara besöka centret och få en rundvandring bland deras gäster. Vi hjälpte till med att umgås med några av hundarna, leka och promenera i djungeln, eller gå ner till stranden för lite krabbjakt och badande. Med andra ord lite kvalitetstid för hundarna, och de uppskattade gos och medtaget hundgodis.

Får jag presentera Momma (t.v.) och Owen (t.h.)! För närvarande bor ca 40 katter och 40 hundar på centret. Två av hundarna väntar på att få åka till sina nya ägare i Norge och Sverige efter sin karantäntid.

En dag på stranden blev vi ofrivilligt bröllopsvittnen! Så vackert med en gång av utspridda rosenblad i stranden som slutade i ett vackert hjärta. Borden står dukade för middagen på stranden, och på kvällen tände de facklor. Superromantiskt! Bruden var mycket vacker i vit lång klänning och uppsatt hår, brudgummen i silvrig mönstrad väst. Förstår att han slopade kavajen. Det var säkert 35-40 grader under vigseln!

Dessa vackra blommor såg jag på flera ställen på ön.

Självklart shoppades det lite också! Dessa stora vackra plåtskålar ses ofta vid buddistiska altare med gula blommor i. Så glad att jag lyckades hitta en affär som sålde dessa. Letade efter dessa vid förra resan också men då gick jag bet. Tack vare att vi blev bekanta med en thailändsk familj, som drev en restaurang som vi åt på flera gånger, fick vi uppleva lite av Thailands affärer som många turister missar. Vi blev medbjudna av denna familj att följa med när de åkte och handlade.

Hjälp vilka roliga affärer!! Förutom 2 av dessa stora skålar köpte jag även 4 små skålar och en på fot, även en slags staplad picnic-förvaring i samma utförande, ätpinnar av stål, asiatiska matskedar, roliga redskap för grönsakshackning och små plastskålar. Var ju så fånigt billigt också! Gubben hotade med att släpa ut mig i håret till slut om jag inte lämnade affären frivilligt!!!

Armbandet köpte jag på den mer vanliga turistmarknaden, och ringen i en smyckesaffär i Saladan.