fredag 28 december 2012

Lite bilder från årets jul

Har njutit av julen i sällskap med familjen. Tyvärr så blev juldagsmiddagen med mina föräldrar inställd pga olika sjukdomar. Men det finns ju fler lediga dagar kvar att träffas på! Lutfisken och revbensspjällen får helt enkelt vänta lite till. 

Har fått fina presenter av mina barn; ny yogamatta (ROSA!!!), delikatesser som ska avnjutas på nyårsafton,  choklad, presentkort på restaurangbesök, och Peter LeMarcs nya CD. Barnen (och gubben) vet vad mamma tycker om! Och yngsten blev så glad över sin nya speldator!! Äntligen funkar grafiken så bra som han vill ha det. De två stora barnen tjänar ju numera egna pengar och har det så bra som man kan önska. De kan ju nu köpa precis det de vill ha på egen hand. Men jag tror att våra presenter till dem träffade rätt gällande behov och smak! 

Försöker dela upp julklapparna i nyttigt, presentkort och överraskningar. Äldste sonen hade tex inte hunnit med att julpynta sin lilla lya. Han jobbar som mest när andra vill vara lediga! Så dan före doppardan åkte jag dit på fm medan han var på jobbet. Visste att han skulle tillbringa några timmar där mellan jobbpassen (delad tur inom omsorgen) och ville att han skulle få hinna njuta av lite julstämning fastän han jobbar så mycket han bara hinner med. Hade med mig en liten julgran som jag klädde, pyntade med tomtar, duk o ljus, och dukade upp med lite must o gotter på bordet. Fick t o m upp både adventssjusstaken och stjärnan i fönstren. Hade köpt de mesta grejerna på olika loppisar veckan innan. Hans gran blev riktigt snygg med kulor i brunt och guld! Passade bra med hans inredning. Och han blev mycket överraskad när han klev in genom dörren! 

Sedan fick jag och och min sjuka gubbe tyvärr tillbringa juldagsnatten på sjukhusets akutmottagning. En natt då vi förstod att den stora hemvändar-utekvällen ofta slutar med alldeles för mycket alkohol, fallskador och misshandel för en hel del ungdomar. Det var tråkigt att sitta och se alla finklädda, ledsna och blåslagna ungdomar som fick sluta sitt festande på akuten.

Och nu till något helt annat! Lite bilder från vardagsrummet:


Svarta skänken med svarta höga lampor (Gekås, Ullared), 
glaskupa med gamla böcker, och julros i glaskruka och ljuslyktor (Willys). 
På spegeln en ljusslinga med hjärtan i fattigmanssilver (Indiska).


Konstig bild på fönstret! Och med ljusen glatt på svaj!!
Min lilla miniorkidé överraskade med en liten blomma.


Silvrig kungsgran. Inte så vid och tät som förra årets julgran så hälften av pyntet blev kvar i lådorna. 
Blev finare så här tycker jag. 

Och så lite bilder från matsalen:


Gammal glass/aladåbform med röda tulpaner, en- och granris på bordet, tillsammans med gamla stjärnljusstakar, kakformar med värmeljus och två loppisfyndade ljusstakar i zink.
Annars ganska så likt förra årets pyntande. I fönstret reafyndad avlång plåtkruka (IKEA) med julstjärnor i.


Granen i matsalen fick i år endast gamla antika julgranskulor i grenarna. Har samlat på mig några lådor under ett par år. Har då mest varit ute efter silvriga för att pynta fat och kupor med. Men det följer ju ofta med andra fina, men i grälla färger, också. Förra året hade jag en liten gran med några av dem men detta år fick de en hel gran att ståta i! Gammal flaggvimpel och lite andra gamla julornament hade jag också att pynta med. Och så polkagriskäpparna förståss! De såg yngsten till att jag inte kunde glömma bort! 

Nu tar familjen nya tag inför nyår! Hoppas på att kunna fira med goa vänner och släkt. 
Och att krassligheter och baskilusker håller sig borta!


2 kommentarer:

Blåbärs och smultronstället sa...

God fortsättning kära du!
Så mysigt och fint ni har det hos er!Du får till det så mysigt med både gamla och nya ting:-)
Hoppas ni får må bättre nu, njut!
Kram Susanne

Ett Vitare Hem sa...

Ha en riktigt fin lördag!
Kram/Lena