lördag 14 juli 2012

Att ta till vara på sommaren

Min gubbe har börjat sin semester. Förra helgen var han iväg på kuligheter med grabbarna. Jag ska ju jobba två veckor till, så vi försöker göra det mesta av helgerna tillsammans. Denna helg var det den årliga veteranmarknaden i Töreboda, och där har vi även bekanta så vi packade in oss i bilen och for iväg. Det är så bra med veteranmarknader o swapmeets! Jag låtsas göra det gubben vill, alltså titta på gamla bildelar, finbilar o gamla mopeder, fastän jag vet att även jag kommer få roligt. 

Det är dock ingen stor marknad i Töreboda och vi har varit där flera gånger tidigare men inte gjort några fynd. Den självutnämnde loppisgalningen brukar faktiskt åka därifrån helt o hållet tomhänt. Halvvägs dit så ångrade jag mig nästan och fick till och med lite hemlängtan. Men tjji fick jag!!


På vägen dit så stannade vi vid en loppisskylt, och vadade genom en trädgård fram till ett loppistält. En rar kvinna i torpet berättade att hon var från Tyskland och inte kunde tala svenska, på felfri svenska  :) ! Där köpte jag "diademen". Verkar vara någon som fixat dem till t ex någon skolpjäs eller medeltidsvecka. Tyckte de var lite charmiga och för 10:-/st så fick de följa med hem. Vem vet, jag kanske blir bjuden på ett medeltidsbröllop eller nåt i sommar? Annars får de ligga som dekoration någonstans.

(Har faktiskt serverat medeltidsklädd på ett bröllop en gång. Brudparet hade med hjälp av sina släktingar lagat en medeltidsinspirerad buffé, och anlitade oss till att sköta de sista förberedelserna, dukning, uppläggning och servering. Det var riktigt roligt. Vi överraskade dem med att vara tidsenligt klädda. Jag satt halva natten innan bröllopet och sydde kläderna till mig och en kompis. Den tygklädda "falukorvsringen" runt huvudet, som höll slöjan, halkade dock ner otaliga gånger under kvällen :)!!)

Spegeln (20:-), flaskan (20:-) och ännu en militärlykta (20:-) fann jag på veteranmarknaden. 

 

Dagens fynd, och troligen hela 2012 års fynd blev dock dessa!!!
Den största (blanka) är 19 cm hög. Vetemjöl, risgryn, katrinplommon och strösocker till samlingen.
Jag betalade 200:- för allihopa! Den ena har en ganska rejäl spricka så den fick jag gratis. 

Försäljaren hade jättefina gamla saker på sitt bord, och de var fint uppställda så först tänkte jag knappt fråga efter priset eftersom jag tog för givet att de skulle kosta runt 300:-/st. Tur att jag till slut frågade! 
De hade tömt ett helt hus och dagens loppisbord var det sista de hade kvar att sälja. Min absoluta och ultimata fantasidröm; att någon ska be mig hjälpa till att tömma en hel gammal gård med undantagsstuga, bodar, uthus och logar! Och att jag får ta hand om allt som inte ska slängas... Suck!! Jag vet att ni förstår vad jag menar, fast andra antagligen skulle tycka att jag är totalt knäpp.


Jag började samla dessa burkar för ca 2 år sedan, och jag hade potatismjöl, gryn, en blank och en knippe kryddburkar hemma på hyllan.

Dessa finns ju även med dansk text men jag har bestämt mig för att endast samla dem med svensk text. Det har dock inte varit helt lätt och samlingen har inte växt särskilt fort. Till skillnad från mina andra samlingar ;) . Så nu måste jag finna ut ett bra ställe att ha dem på. Vill se dem alla tillsammans ett tag.


"Upp att orka, livets dag är kort. 
Ej skall dess gyllne morgon sovas bort."

De stora fint broderade kudden (15:-) fann jag på en loppis förra helgen på hemväg från Hjo. 
Där hittade jag även fruktlådan (20:-).


Nu längtar jag på allvar efter min semester. Har två veckor kvar, jobbar sista dagen torsdagen den 26 juli. Och då åker vi till Strängnäs, och eventuellt vidare till Dalarna en kort sväng. Sedan är inte mycket mer inplanerat. Jag o gubben har i år bara en vecka ihop innan han återgår till sitt arbete. Hoppas på fint väder på helgerna så vi hinner med en sväng till Värmland (Karlstad, Kil, Sunne) också. 

Bilden ovan får mig att längta till bad o sandstränder, och en sol som bränner, och en vind som smeker o svalkar. Och härliga stunder o upplevelser med familjen. Så glad över att jag har en gubbe som är som jag när det gäller att semestra. Som kan uppskatta det enkla och inte behöver påkostade och topporganiserade dagar för att kunna njuta av tillvaron. Vi improviserar det mesta av vår semester och kommer ändå hem med underbara minnen av smaker och vänner. Till skillnad mot en del på superfina hotell som har ett fullspäckat schema av köpta utflykter. Hoppas att vi kommer iväg till Thailand nästa vår också. Har börjat titta efter ställen att bo på. Blir troligen Koh Lanta igen. Vi åker under lågsäsong så blir det billigare. Har inte haft några problem med vädret än så länge. Tvärtom. Är lite sugen på att stanna till i Bangkok några dagar denna gång. Har aldrig varit där.

Men tycker mycket om den svenska sommaren också. Även utan sol faktiskt. Imorgon ska jag tvätta så då hoppas jag på torkväder medans jag städar lekstugan och glasverandan. Blir antagligen lite läsning på dagbädden på verandan också. Inga högflygande planer för resten av helgen alltså.

Hoppas att ni har en fin helg!

3 kommentarer:

Maria - Wikers Liv sa...

Gillar din militärlykta mycket, som du tokfyndat! ;)
Vi åker till Dalarna nästa vecka ;)
Kram /Maria

Tinas bo sa...

Vilka härliga fynd!!
Tur att du följde med.. :))

Kram Tina

Blåbärs och smultronstället sa...

Hej där!
Vi hade också det underbart i Thailand. Koh Samui och Koh Tao var inte dumt heller:-) Vi var en heldag i Bangkok och shoppade en hel del till barnen.
Vi får kanske träffas o prata Thailand:-)
Kramis Susanne