tisdag 14 december 2010

Kunde inte låta bli...

 Matsalen är långt ifrån färdig men jag var ändå tvungen att lägga på dukar och pynta lite. Till höger utom bild, och bakom fotografen, ser det ut som bara den. Saker ska bäras bort och andra saker ska bäras in. Men på bordet en liten ö med ordning, att hämta nya krafter ifrån.

 Jag fick fram några julgranskulor i fattigmanssilver som fick ligga på ett porslinsfat med några kvistar lummer.


En sned hyacint :) i en såssnipa fick sällskap av en ljuslykta med en madonnabild på. Köpte flera sådana ljus med olika madonnamotiv i Danmark för några år sedan och har fortfarande ett litet lager kvar. När originalljuset brunnit ut så använder jag ljuskopparna till värmeljus eller små doftljus. Ställde även in kökets adventsljusstake här, så nu är jag utan i köket... men får väl hitta på någon annan under veckan.

Detta blev lördagens loppisskörd; resväska, bricka, ljuslampett, ljusstake i luffarslöjd, 2 Norge-glas (jag kallar denna typ av konservburkarna så), kakformar, "fakir", 6 servettringar, runt rivjärn, 2 små  trälådor, nothäften och en jullöpare. Fick även en annan duk gratis men det är ovisst om det går att tvätta den. Ljuslampetten funderar jag på låta reinkarneras till en fransk kyrkoljusstake om jag kommer på hur... Dagens FYND utser jag trådslöjdsljusstaken till, pga det låga priset; 5:-!
/Nellie

3 kommentarer:

Vitt hus med svarta knutar sa...

Hejsan!
Vilken trevlig blogg jag hittade här=) Jag läste några av dina inlägg, tittade på bilderna och glömde nästan bort varför jag klickade in hit. Vad fina fynd du gjort på loppis och vilket fin matsal ni börjar få. Otroligt jobb att måla alla dessa stolar och de andra möblerna.

Min Tilda-Nisse köpte jag i vår Pandurobutik. Det är en färdig sats med allt material. De hade den inte hemma men beställde hem en utan extra kostnad. Jag köpte den faktiskt före förra julen, men jag har sån ångest när jag ska försöka sy på maskin så den blev liggande. Har gått och tänkt på den sen före 1:a avent i år och nu tog jag tjuren vid hornen...För mig tog det måååånga timmar att göra den färdig, men jag är glad att jag klarade det=D

Ha en fin fortsättning på dagen!
Kram,
Regina

Vintage sa...

Lämnar ett litet avtryck här hos dig i din fina blogg! Ha en underbar Jul Kramar Susanne

Ett Vitare Hem sa...

Åh så mycket fint du fann på loppisen och din matsal är ju underbar!
Ha en fin dag!
Kram/Lena