söndag 5 december 2010

Vitrinskåpet i matsalen


Idag har vitrinskåpet i blivande matsalen fått byta plats. När jag ändå var tvungen att plocka ur alla saker så passade jag på att göra om i det. Tyvärr upptäckte jag att jag borde putsat rutorna innan jag tog korten men, men...idag bjuder jag på smutsig ruta, för när jag putsat rutan för att ta om kortet, så spräckte jag den nedre högra rutan istället!! Så...varsågod, en smutsig ruta istället för trasig. Och glasmästaren får något att göra på måndag!


Skåpet är inropat på auktion. Snett, skevt, lutande och alldeles, alldeles... underbart! Ovanpå skåpet ställde jag några fågelburar. (Döljer det fula ventilationshålet lite.) Den vänstra är ny fast den ser gammal ut, och den lilla i mitten är från Maries  Butik Vita Ranunkel i Hjo.


Högst upp står glas från IKEA och antika i tunnt glas. Under lite olika saker framför min samling av gamla prydnadsspeglar.


En till samling; vita porslinskannor! Sprang runt i hela huset idag och samlade in dem. Glashållaren är även den från Butik Vita Ranunkel. Samsas med bla en bit krön från en kakelugn och en porslisskärbräda. Och en liten söting som skall stå i mitten av en blomsteruppsättning. Han har små hål
runt sig i sockeln där man sticker ner blomstjälkarna.



En servis står längst ner. Den är helt vit med en fin rosenmönstrad relif. Köpte den för ca tio år sedan  när jag pluggade. Som student var jag inte särskilt rik så jag blev så glad när jag hittade denna till kanonpris på Rusta. Har även ett jättestort uppläggningsfat till, men det får inte plats i detta skåp. Här står ytterligare prylar som jag har svårt att låta bli att köpa när jag hittar; glasflaskor med vit  porslinskork, och "silver"-fat.

/Nellie

2 kommentarer:

Gårdsromantik sa...

Så många fina skatter du hade där :-)
Gillar de där vita kannorna!

Kram Maud

<Gårdsromantik-ljuvlig-lantromantik-på-nätet

Made in Persbo...Carina sa...

Tack för dina rara ord! De värmde så gott!
Ser att du samlar på vita kannor. Jag har några stycken jag med...de är så vackra och användbara.
Visst är Maries butik mysig! Jag har tyvärr bara varit där en gång än. Hade velat åkt nu i helgen men hade ingen möjlighet.

Fin adventstid till dig!
Kram, Carina