söndag 19 december 2010

Matsalen igen....


 Matsalsgranen kom på plats idag! I matsalen pyntar jag med lite rött så här får granen rött på grenarna. Röda kulor samsas med vita pappstjärnor, röd/vita renar och strutar från årets IKEA kollektion. Barnen är uppväxta med en röd gran så det är tur att jag kan ha flera granar i vårat hus. Det har varit lite si och så med lillemannens rektioner på pyntet till granen i det nya vardagsrummet. Den har bara glas- och silver- dekorationer.

 Ett månbord med tallrikshylla, och stora linneskåpet på plats. Gubben blev mäkta glad när jag ropade på honom med len röst, och han möttes av sin värsta "flytta-runt-på-möbel" startklar för flytt! Men det gick bra tack vare lite trasmatteåkning för skåpet. Tyvärr skuttade dörrlisten i mitten bort men det hoppas jag gubben kan sätta tillbaka. Bakom skåpet finns ett igensatt fönster som blev till när vi byggde ut huset. Då matsalen inte har fått nya tapeter, golv eller tak ännu så låter jag skåpet dölja oredan så länge. Stora spånkorgen med dynor och plädar fick flytta från v-rummet och hjälpa till att agera kamoflage.

På skåpet två ståltrådshjärtan som följde med hem från en arbetsresa till Örebro. Köpta hos trevliga Nina på Nice (har blogg med samma namn!) tillsammans med lilla runda ljushuset på månbordet. Först klädde jag dem med lingonris, men det hade torkat nu så jag tog bort det. Funderar på att klä dem med lummer men tillsvidare får de sitta i skåpets dörrspeglar. Sitter fast i ramarna utan varken tejp eller tråd. Praktiskt! Fuskgrangirlang ovanpå skåpet så slipper jag alla barren senare.


Har inte många tomtar men dessa vita är nyinköp för i år. Sitter tungt och bra på gumparna. Kyrkan är gammal och fyndad på loppis. Så även skålarna och faten i tallrikshyllan. Lyktan är tydligen gammal militärutrustning, har jag blivit informerad om. Också från loppis för en billig peng. Hyacinterna sjunger definintivt på sista versen. Ska köpa nya imorgon. Tycker att de passar bra i den gamla terrinnen (40:--auktionsfynd då locket har en spricka och nagg!). Har även klätt om stolsdynorna idag. Det blev till slut ofärgat linnetyg på sitsarna efter lite velande. Kan ju sy vita lösa överdrag senare om jag vill ha vitt igen. Visar hur stolarna blev nästa gång.

Har några dagars semester som skall ägnas åt städ, pynt och bak hade jag tänkt. Igår avnjöts årets första och enda julbord, förutom vårt eget då =), på tu man hand med gubben. Sång, musik och dans. Mysig kväll men rejäl snöyra på natten när vi körde hem. Idag sista adventsmyset. Pepparkakor, glögg, ädelost och fikonmarmelad mumsades.

/Nellie

3 kommentarer:

Ett Vitare Hem sa...

Åh så fint ni får, jag har träffat några av dem som ska med till Danmark däremot så har inte min reskompis anmält sig så jag får sova med nån jag inte känner men herregud det ska inte vara några problem tror jag *fniss*, näe det ska bli så himla kul ;o)
Ha en finfin dag!
Kram/LenaS

Anonym sa...

Gokväll i stugan! Så du har tagit ledigt i veckan..själv så knegar jag på till onsdag kväll!! Skönt att vara hemma och pyssla!! Tycker den stora buren du har uppepå vitrinskåpet är såååå fin, hade span på en inne på Blommor och Blad....men jag gick väl och fundrarde för länge på om jag skulle ha den eller ej...å vips så var den såld!! Ha en skön ledighet i snövädret./Ljunget

Ett Vitare Hem sa...

Åh hade sån tur att två av mina bloggvänner anmälde sig till danmark igår så jag fick dubbla sovkompisar ;o), men jag ser fram mot att få träffa en massa bloggare som jag inte träffat innan ;o)
Ha en finfin eftermiddag!
Kram/Lena