torsdag 31 mars 2011

Danmarksresan del 4

Efter Butik Sophie åkte vi vidare till Stil og Stemning. Ytterligare en butik med så fina saker!
Kaffekopp med vårlig lökväxt i är ett bra ge-bort-tips till påskhelgerna.



                                              Inspirationstavla till sy/pysselrummet kanske...



Jag gillar ju luffararbeten och speciellt underlägg. Här ett annat sätt att använda det...som ljuskrona. Utan lingonkransen och glasklockorna passar den året runt. Underbar gammal klocka.



               Sedan fick vi skjuts upp till Ströget. Vi släpptes ut ur bussen alldeles bredvid denna fina  blomsterbutik. Ser ni den fina korgen av björkris på trappsteget?


Jag och Eija (Norrfrid) letade oss fram till Tage Andersens butik och showroom. En alldeles underbar upplevelse som fick igång tankar på bla svetsarkurser. Underbar spegel. Här var det inte så lätt att inte hamna på bild själv! Men det var bara Eija som fastnade till slut :) .

Den här filuren promenerade runt i butiken. Verkade mycket van vid att folk stirrade och var noga att visa upp sin bästa sida när det skulle fotograferas också.



Vid första anblicken ett kort på rumskompisen Eija men titta igen... på Eijas vänstra sida...
Blomsterkungen själv inne i sitt arbetsrum!

                                        

Det var denna ljuskrona (ca 1-1½ meter bred) som satte igång mina svetsarfantasier.


                                           Rombformade grönskimrande glasbitar som prismor.


Tage Andersen har äger även Gunillaberg, en karolinergård i Småland och skapar där en trädgård som bla finns att beskåda i Lantlivs nya trädgårdstidning. Kanske ett lämpligt mål för en sommarutflykt i sommar!


En mörk bild men jag ville visa den här pajasen som "vaktade" en antikaffär som en av tjejerna i gänget letade upp. Med stadiga steg försvann hon in på en bakgård och fann där ett stort lager med gamla saker. Där gjorde Lena (Ett vitare hem) ett fynd som jag självvådligt utser till resans fynd. En fågelbur till fyndpris, som jag gärna bytt till mig för ett finger eller två... Kolla in hennes blogg så förstår ni vad jag menar. Även flera av oss andra gjorde också fynd där, och pajasen roade oss med att räjsa runt med en boll ibland antikviteterna!
Här är gänget som vågade lämna Ströget för Köpenhams värsta Antikkvarter; Annika (Ditten och datten), Nina (Nice presenter), Regina (Vitt hus med svarta knutar), Eija (Norrfrid), Agnetha (Vita små hjärtan) och Lena (Ett vitare hem). (Och den avundsvärda fågelburen fastnade också på bild ju!) Tack för att vi fick hänga på er! Annars hade vi väl fortfarande irrat runt och letat efter hotellet. Tyvärr hade affärerna redan hunnit stänga men vi lämnade näsavtryck och dregelspår på varenda skyltfönster, jag lovar! Vi tröstade oss med en fika istället innan vi började färden tillbaka till hotellet. En lite svajig färd då vi faktiskt hittade en öppen kuriosaaffär som det handlades en del fina saker i.  På kvällen blev det god mat på en restaurang vid Nyhavn, och ytterligare tid att lära känna dessa roliga och varma människorna.

Fortsätter imorgon med sista inlägget från Danmarksresan då jag visar bilder från Honning og Flora.
                                                                   /Nellie

1 kommentar:

Anonym sa...

ojojoj vilken underbar resa ni har varit på, jag ville ju så gärna följa med men det var ju inte helt fel att vara i Thailand heller!! Vi får ta oss tid någon dag så du får berätta mer. Vill låna en bok av dej också! Ha en skön söndag. Kram/Ljunget