söndag 4 september 2011

En tur till Hjo ( igen ! )


Vill tipsa om en av mina absoluta favoritbutiker Butik Vita Ranunkler i Hjo! Har lånat bilderna ovan från Maries blogg med samma namn. Liten men naggande god! Underbara saker från bl a Frankrike och Danmark, och underbar miljö. Vet inte om någon har lyckats missa detta mysiga ställe men jag rekommenderar absolut ett besök. Idag tog jag med en go kompis hit för första gången. Hennes första kommentar blev att hon ville ta av sig skorna innan hon gick in. Gott betyg för den mysiga hemtrevliga känslan som Marie skapar i butiken.

Och staden Hjo bjuder ju på annat också, om man vill göra en liten utflykt tillsammans med väninnorna eller med familjen. Bl a Njuta chokladbutik o café, och Hem & Hobbys stora butik med bla inredning och billiga tyger. Finns även några mysiga och spännande antikbodar att besöka. Sedan kan man sitta med utsikt över Vättern och mumsa god mat på en av restaurangerna, eller besöka stadsparken med egen matsäck. Finns även en rolig lekpark i parken, och ett slags "Tom Titts"-hus för barn att göra av med lite tid och tankeenergi i. Lagom klurigt för de vuxna också ibland!



Detta runda plåtskrin blev kärlek vid första ögonkastet. Efter en stunds (fånigt) dividerande från min sida så fick det följa med hem från Marie. Tur att jag fyller år idag så jag hade något att skylla på! Var egentligen på annan shoppingtur idag men passerade ju Hjo på vägen, så då passade det bra med ett besök hos Marie.

Jag fann en sak (eller egentligen 6 stycken) på Blocket sent, sent på fredagskvällen. Fick iväg ett SMS och ett mejl men fick inget svar. En småfräck chansning på lördagmorgonen kl 6.30 gav dock resultat. Stackars människa! Säljaren hade varit barnmorska åt sin katt tills kl 4 samma morgon, och sedan ringde jag dödligt tidigt. Men urtrevlig människa med urfin gård på landet blev senare samma dag befriad från två gamla halvmånebord med rundad sarg, och 4 gamla stolar. Lycka! Har letat efter sådan bord ett bra tag nu. Nu hände det inom farbart avstånd och till bra pris. Nu är ju bara frågan vad jag skall göra med de halvmånebord jag redan har? (De i matsalen med kantig sarg.) Gillar dem lite för mycket för att bara göra mig av med dem, men har nog ingen plats egentligen... Ska kolla om de går att klämma in någon annan stans, eller om jag ska sälja dem. Har tid att fundera på detta medans jag målar om de nya fynden!!

Tacksam för en mysig lördag tillsammans med väninnan som jag träffar alldeles för sällan. Så gott att träffas även om det innebar en del förvirrat åkande kors o tvärs. Mysiga butiksbesök och "gofika" på café blev det på köpet. Idag så kommer närmaste familjen på 3-rätters middag och firar 25-åringen (IGEN!!). Nämligen moí! "-Allt ljus på mig"; som en berömd skåning en gång sa!!



1 kommentar:

Hem och Harmoni Marie sa...

Stort grattis på 25-årsdagen (igen) :)
Hoppas du får en härlig dag med familjen.

Vilken tur med halvmåneborden... och du... dina gamla kan få flytta in till mig ;)

Ha det gott och grattis igen!
Kram Marie