söndag 11 december 2011

Möbelverkstad

Helgen har använts till att fixa en möbel som jag haft i flera år. Har använt den till sänggavel och lurat på om den skulle målas eller ej. Kom till slut fram till att den är för stor för vårt sovrum. Men jag ville inte göra mig av med den. Bestämde mig för att använda den i matsalen istället.

Först målades allt trä vitt.


Ett gammalt tyg fanns under...ganska fint... med pastellfärgade ränder.


 Tycker att detaljerna kom fram bättre i vit färg. Soffan har varit målad tidigare och har genomgått en ganska tuff behandling för att bli trären. Kändes som om soffan "läktes" lite när den blev målad igen.


Hade egentligen köpt naturfärgat linnetyg och elastiskt kantband till soffan. Men under processen så kom jag på lite andra tankar. Funderade fram och tillbaka, och provade med lite olika tyger och kantband. Så här blev det till slut och jag är nöjd! Vitt tyg och det naturfärgade kantbandet. På bilden nedan har jag precis limmat fast det mesta av kantbandet men limmet tog slut, därav knappnålarna som fortfarande sitter kvar.


Matsalens stolar har naturfärgat linne på sitsarna så på det här sättet hänger fortfarande sittmöblerna ihop. Har även en hel "hoper" med naturfärgade kuddar så jag tror detta blev bra. Får visa mer bilder när möbelverkstaden återigen är förvandlad till matsal igen! Har även målat ett skänkskåp (skymtar till höger). Ett skåp som jag egentligen hade tänkt att sälja, men med vit färg så charmade den in sig i hushållet och skapade kaos. Frambringade årets värsta skåpflyttarrunda, och jag tror inte en enda tung möbel står kvar på sin gamla plats? Fråga stora sonen som fått joxat runt allting!!!


Blir bra förvaringsplats under locket! Eftersom två stora skåp har blivit totalt tömda på sitt innehåll så är matsalsbordet fn fullproppat med grejor. Ingen julkänsla alls härinne, utan bara stökigt! Förutom i fönstret då, där stor vit stjärna, 3 hyacinter och en julkyrka gör sitt bästa för att lura omvärlden. Gardinerna är nytvättade men har inte kommit upp ännu. Klurar på en förändring här också... Ska passa på att göra om i postskåpet också. Så kul med det skåpet eftersom man kan göra om i facken, och förändra skåpets funktion och uttryck.

Så när andra bloggar visar upp färdigpyntade och städade julhem så har jag dragit igång värsta orkanen!! Typiskt mig! 

Fina Agnetha har en utlottning på sin blogg Vita Små Hjärtan, med kanonpriser.
Pågår fram till 11 (idag!!) december, så skynda att vara med!

4 kommentarer:

G:a Affären sa...

Det är rätt; när inspirationen sätter in är det bara att köra, vilken tid på året det än är! Soffan blev jättebra, så duktig du är med klädseln, det är inte det lättaste. Mycket fint krön också tycker jag.
♥ /Cia

Tinas bo sa...

Soffan blev supersnygg!!

ha en fin start på veckan
kram Tina

Vardaxlyx sa...

Vilken skillnad. Jätte fin =)
Kramkram

Här är gudagott att vara ! sa...

Soffan blev ju superfin !
Säjer som Cia ; Kör medan inspirationen och orken finns !! - Jul blir det ändå !
Lycka till med dina projekt, jag ser fram emot att se resultatet !
Kram ♥ Anneli