söndag 31 juli 2011

Det blir aldrig som man tänkt sig...

Helgens planer fick lite snabbt ändras i fredags eftermiddag/kväll. Men vi tjurade inte ihop utan åkte på bilutflykt på lördagen och loppade istället. Åkte på småvägar runt Hjälmaren. Kring bla Julita, Hampetorp och Odensbacken gick färden. Gjorde kanonfynd såhär i slutet på hemma-loppisarnas tid. Besökte även en jättefin liten butik på landet; Magasin Malva i Odensbacken.


Kom tyvärr precis vid stängningsdags men tjejerna i butiken var jättegulliga och lät mig titta runt ändå. Två saker följde med hem. Den stora plåtdekorationen med prisman är nygjord. Fanns även i en fin ljusrosa variant, men ni vet ju att jag gillar den här milda gröna nyansen. Den lilla barnresväskan förälskade jag mig i på en gång jag såg den! Har tittat efter små väskor (och svarta resväskor!) på loppisar ett tag nu utan tur. Tjejerna i butiken gillade den också men var snälla och "släppte" den ändå. Tusen tack! Gillar den jättemycket och jag ska ta väl hand om den!


Här syns det bättre hur liten den faktiskt är. Butiken Malvas Magasin är väl värd ett besök. De samarbetar även med några andra "på landet-företag". Gå in på deras blogg Runt Knuten och kolla! Jag kommer försöka samla ihop några tjejkompisar och fara på utflykt till dem, och några andra mysiga ställen innan sommaren tar slut helt.


Bilden ovan har jag tagit från bloggen eftersom jag lyckades glömma kameran hemma. Ser ni min lilla resväska under bordet? Fina vitmålade möbler, gamla och nya inredningsdetaljer finns att köpa. Missa inte heller tjejernas egentillverkade saker om ni åker dit! Bla fina tunna kransar att tex hänga på skåpdörrar eller i fönster. Blir nog mitt nästa inköp härifrån. Mycket fina var de!


Detta är det som jag loppade.  Gillar speciellt de gamla brevtyngderna av glas med gamla fotografier i. Gillar även den gamla oanvända papperspåsen med reklam på. Blev några patentburkar, ett 30-tal gamla gardinklämmor, kak- och chokladformar, vita fat, 3 ljusstöparformar mm. Sonen hittade dataspel så han var också nöjd och gubben fyndade gammal StarWars samlarnostalgi. Vilka nördar va!


Tror att vi var inne på ca 10 ställen längs vägen. Ifrån några ställen gick jag tomhänt och hos andra hittade jag desto mer. Det är så roligt med "vanligt" folk som städar ur sina skrymslen och samlar ihop sitt överflöd, slänger ut det i ladan eller i garaget, och hivar upp några skyltar ute vid vägen. Oftast genomtrevliga människor som gärna språkar en stund eller som berättar om deras ställen. Var bland annat inne i ett fd baptistkapell. Vilket hus!!


Vill även passa på att berätta om ett litet ställe i Igelbäcken, söder om Askersund. Var ute och åkte en sväng för 6-7 veckor sedan och då passerade jag ett litet ställe som heter Igelbäcken längs riksväg 49. Där, mitt i ingenstans, har supertrevliga människor öppnat en liten sommarbutik; Mormors dröm. De säljer produkter från bla Bloomingville, Krasilnikoff, Ernst K, Björk & Berries, Pearls for Girls och Chic Antique. Jag köpte fina små porslinsbrickor med siffror som jag ska fästa på en krokbräda. 10 skyltar till 10 krokar. Jag köpte ett set, men man kan även köpa dem en och en. Kan ju även sättas på tex byrålådor, eller användas till adventsljus. Missa inte denna pärla om ni är ute och åker längs Vätterns västra sida.

6 kommentarer:

Johanna Stålros sa...

Verkar vara en underbar butik. Grattis till alla fina fynd! Kram J

Tinas bo sa...

WoW!!!!
Vilka fynd!!
Toppengrejor!!

Ha en fortsatt fin söndag

Kram Tina

Norrfrids Eija sa...

Men du vilken loppisråtta du är! Och så har du lyckats få familjen intresserad av att fynda också! Nu blir jag avis på dig för här får jag inte ens köra bilen för det kan ju finnas en risk att jag svänger av vid en skylt där det står "LOPPIS"! Men nästa vecka är jag solo med barnen, då kanske jag packar in de yngsta barnen i bilen och tar en tur...vi får se vart!
Visst är retrovagnen fin! Det blir nog som du och de flesta föreslår att vi använder den att leka camping i, först på gårdsplan och sedan kanske på riktigt, det krävs liiiite fix innan den kan besiktas och föras ut på vägarna! Säg till om du ser ett förtält på dina loppisrundor. Och marimekko - gardiner ska det absolut va´!
Ha det gott, gullet!
Eija

Lisa.L sa...

wooow vilka fina fynd du har gjort :D massor med fina saker ! Tyvärr så har min bror inte så stor bil och den e redan full med deras packning osv =/ och stället tar mycket plats. kram

annika sa...

Vilken fyndrunda! Jag visste inte om att de tjejerna finns i Odensbacken. Kanske en liten tur då nästa vecka.

Kram
annika

Ann-Charlott sa...

Heeej! vilken fina fynd du har att jag inte hellre visste om tjejerna i Odenbacken för jag bor ju nära dit. Tack att du gav några tips dit så vi få åka nån dag.

Ha så gott/Lotta