torsdag 7 juni 2012

Ena värdelöser sammitsask

 För ca 5 år sedan köpte jag en tygklädd ask i en liten secondhandbutik i ett litet samhälle. Nu är den inte sammetsklädd som Emil i Lönnebergas ask, utan i linnetyg med fina broderier och jag blev så förtjust i den trots lite fläckar här o där.


På årets nationaldag besökte jag en marknad i samma lilla samhälle som secondhand-butiken finns i. På marknadsområdet finns det även en liten butik som säljer glass, souvernirer, militärt överskott och lite andra gamla saker. På en hylla hittar jag en till synes snarlik ask. Jag köper den (75:-) eftersom mitt hjärta bultar för dessa askar. Väl hemma ser jag ju också att den inte bara är snarlik, den är likadant gjord! Den "nya" asken är kvadratisk, 15x15cm.


Vill gärna inte tro att slumpen hade så mycket med det hela att göra utan faktiskt att dessa två askar en gång i tiden kanske haft samma ägare. På något sätt har de dock kommit ifrån varandra. Däremot var det nog slumpen som gjorde att de nu står tillsammans igen hemma hos mig. Kan ju också vara så att någon i samhället suttit och gjort sådana här askar, och sedan sålt till de militärer som vistades på orten för länge sedan. 
Men hur som helst, glad är jag!

Nationaldagen firades som sagt med marknadsbesök tillsammans med yngsten. Förutom asken kom jag hem med kryddor o jordgubbar. Och till middag blev det färskpotatis, matjessill, grillat kött och jordgubbstårta. Härligt med en ledig dag mitt i veckan!

Inga kommentarer: