torsdag 14 juni 2012

Tips från Örebro

Yngste sonen och jag kom iväg till Örebro som planerat. Det finns ett stort köpcentra utanför stan, men denna gång riktade vi in oss på själva stadskärnan. Parkerade som vanligt vid järnvägsspåret, en liten bit från resecentrum bakom Frimis. På så sätt har jag nedre delen av centrum (Storgatan) med Järntorget, Bra o Begagnats citybutik, Myrorna, Ali Baba etc nära inpå, och det är även lätt att nå övre delen (Drottninggatan) med alla de vanligaste butikerna, Stortorget, Åhlens, Röda Korset och Voidas Tobak.


Tycker Örebro är en mysig stad! 
Med slottet i mitten och massor av vatten, mysiga uteserveringar och flera bra och roliga affärer. 

Det finns även en superfin Stadspark i Örebro med en samling av gamla hus; Wadköping med gammeldags handelsbod mm. Alldeles bredvid finns även en stor lekplats som mina barn älskade när de var små. Ta med matsäcken hit för här går det lätt åt några timmar! Här finns även Stadsträdgården med odlingar o rabatter, och favvofiket i växthuset. De har även vegetarisk lunchbuffé. En liten (rodd)färja tar er över till en holme med ytterligare en rolig lekplats, mini-zoo, trampbilsstad m riktiga trafikljus, och lilleputtetåg. 
Sommartips till er med barn som läser bloggen! Kolla Örebro kommuns hemsida.

Först besökte vi sonens främsta mål; Ploppsi på Klostergatan (gågatan vid Järntorget). Här säljs bla begagnade leksaker och gamla data- och TV-spel. En dröm för min grabb. Han tillbringar lätt en timme här. 

Under den timmen besökte jag några andra affärer i närheten. På "invandrarmatbutiken" Ali Baba på Storgatan köpte jag mandelmjöl (LCHF:are!), halva priset mot hälsokostaffärerna, 40:- för 400g. Bra att ha hemma när jag inte orkar mala eget. Där fyllde jag även på förrådet av ingredienser till thaimat. Och sedan fanns det ju så mycket annan spännande mat och kryddor! 

Besökte även Kavalkad (Järntorget) en butik med främst 50- och 60-tals inredning. När jag läste på Universitet så handlade jag med denna typ av inredning för att dryga ut studiebidraget. Främst till Kavalkad. 

Sedan var det dags för lunch.


Självklart blev det sushi som utlovat. Vi satt utomhus med utsikt över slottet. 
East West Sushi har aldrig gjort mig besviken förut så vi valde dem igen. 
Glömde dock att ta kort på maten :( .


Bara ett stenkast ifrån East West så finns denna fina bakgård; Stallplan. 
Också en oas att ta en fika vid. 


Vid Stallplan ligger en fin liten butik. Köpte bara en växt; en Sophora. 
Får se hur det går med den här hemma. 



 Efter maten så strosade vi runt på den övre delen av stan. 

På Nygatan (bakom Åhlens) ligger Röda korsets butik. OBS missa inte att det är sammanlagt tre olika butikslokaler! Möbler, sport o fritid i källaren, hushåll o kläder är grannen bredvid, och sedan en butik tvärs över gatan. Här ligger även Elses Bod med bla smycken o vitmålade möbler. 

En annan favorit jag har; Voidas Tobak finns på samma gata (hörnet Kungsgatan/Nygatan). 
Har stor sortering av olika inrednings- och andra specialtidningar.

Efter en tur till bilen för att lämna några (!) kassar, hm, hm, gick vi sedan till Bra o Begagnats citybutik som öppnar kl 14 på onsdagar. Missa inte att gå ner i källaren också (lätt hänt eftersom trappan ligger gömd på klädavd!).Och därifrån är det bara en kortkort promenad till Myrorna (mittemot Resecentrum).  Har även ingång från klostergatan. Tips till er som kanske måste vänta på byte av tåg i Örebro någongång!

Bra och Begagnat har även en butik utanför Örebro så vi tog oss till bilen och körde ut ur stan. På vägen dit så började ansamlingen av bilar att öka på motorvägens avfarter så jag var smart och åkte till Erikshjälpen (Vid Lek o Buslandet, o PizzaHut, kolla Internet efter adress) först. Här strosade vi runt en stund och när vi skulle därifrån vid kl 16.30 så var det superlånga köer ända ner på motorvägen! Tack o lov kom jag nu från "rätt" håll och vi tog oss ganska enkelt till Bra o Begagnats stora butik (återigen kolla  adress via internet, Lager 157 o brandstn ligger i närheten). På Bra o Beg tog vi även en fika i deras billiga lilla café. 

Sonen ville även besöka ett antal spelbutiker så vi tog en sväng till Mariebergs köpcentrum också. Stort ställe med de flesta av de vanliga affärerna. Här finns även Lagerhaus o Panduro, och så ett guldkorn; Ninas fina butik Nice. Passade på att ekipera sonen med lite nytt också. Inte så lätt med en tonåring som tycker att kläder i stort sett bara är till för att skyla kroppen med, och inte vill bidra med ett enda öre till modeindustrins pampar. Därtill med MYCKET bestämda åsikter om färger o mönster. Var lättare när han var yngre och inte 15 cm längre än mig. Inte så lätt att tvinga honom nu för tiden, eller ta honom under armen och bära bort honom när han krånglar ;) !!!!

Omkring Marieberg så finns flera stora kedjor representerade bl a IKEA, Rusta, Jysk m fl. Gjorde sommarens sedvanliga storköp (lite försenat) på Rusta. Visar i nästa inlägg tillsammans med de andra sakerna som stuvades in i bilen under dagen.

På vägen hem stannade vi till på flera ställen så att jag fick plocka med mig än mer blommor hem. Gratis är gott! Såg så fina Midsommarblomster och vita Lupiner när vi åkte till Örebro så det var jag tvungen att ha med hem. På ett ställe stod de här och såg förvånat på medans jag tog deras mat. F´låt!


Det blev en mysig dag tillsammans med en av männen i mitt liv! 
Och ett långt inlägg på bloggen!
Idag skolavslutning!

Inga kommentarer: