onsdag 13 juni 2012


Lite nya blommor införskaffades igår. Älskar pioner, men tycker att de är ganska dyra! Den lilla vita blomman i soppterrinen har jag glömt namnet på. Plockade även in flera gratisbuketter! Stora fång med hundkex i gamla glasburkar, de sista syrenerna och några blandbuketter. Så härligt att gå runt hemmavid på kvällen och plocka blommor. Varvade ner ordentligt efter arbetsdagen och fick lite semesterfeeling. Lite annat ovanför svarta skänken också. Fjärilstavlorna håller på att flytta till en annan vägg, eller eventuellt göras om lite. Hängde bara upp några florabilder så länge på ojämna spikar :). 

Idag blir det Örebroresan med yngste sonen. Ska strax åka. Skulle bara in på datorn en sväng för att kolla lite öppettider på tex Erikshjälpen och Bra Och Begagnat. Men det blev ett litet inlägg också. Skulle kanske ta med mig kameran så jag kan göra ett inlägg om loppis o shopping i Uuuriiiibrrrooo?  Vi får se, har en förmåga att glömma bort att kameran är med när jag kliver in i fina butiker eller loppisar...  Hade hoppas på sällskap av den äldre sonen också, men han var tvungen att hoppa in och jobba. Hade varit roligt att umgås med bägge grabbarna, men är fortfarande så himla glad över att han har fått ett jobb! 

Unnar honom verkligen att stå på egna ben med egna pengar i fickan, efter ett års arbetslöshet efter studenten. Så många ungdomar som varken tar studenten eller fixar arbete idag. Gör mig ledsen. Inte så lätt då att växa som människa i den åldern. Möter flera i mitt jobb, och slås av den uppgivenhet, oförmåga till beslut, och sorg en del bär på. Över att inte komma in i "systemet" med egen bostad, ekonomi och körkort, att kunna styra över sina livsval och unna sig hälsosam fritid. Känna utanförskap gentemot kompisar som pluggar eller arbetar, och över inte få klara sig själv. Bor fortfarande hemma hos föräldrarna, som i en del fall tröttnat på sina "-lata ungdomar som inget tar sig för". Umgås kanske bara med andra dagslediga ungdomar som kännner likadant. Utmärkta, underbara unga människor i 20-25 års ålder som just nu borde stråla av livslust, nyfikenhet och självförtroende. Pratade nyss med en 21-åring som ska gå sin FJÄRDE jobb-sökar-kurs i höst om hen inte hittat någon sysselsättning innan dess. "-Vad ska jag skriva i mitt CV den här gången? Vad har hänt i mitt ruttna liv de senaste 3 åren? Ingenting!! Jag har inte kommit någonstans!"

Lite tråkiga rader men speciellt i studenttider så tänker jag på dem utan, eller med mössa, som för närvarande stoppas av ett ganska tufft samhälle. Lite skillnad på när jag klev ut i vuxenvärlden på åttiotalet efter 2-årig gymnasieskola, sommarjobb, och schwisch så hade jag fast jobb, etta med sovalkov och körkort (och egen hoj!).  

Nu; mot Sherwoo....Örebro!!


Inga kommentarer: